Stellenbosch, boerenleven en Safari - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Lars en Bianca - WaarBenJij.nu Stellenbosch, boerenleven en Safari - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Lars en Bianca - WaarBenJij.nu

Stellenbosch, boerenleven en Safari

Blijf op de hoogte en volg Lars en Bianca

02 November 2019 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Hoi hoi,

De eerste 6 dagen zijn omgevlogen! Het waren de dagen van het vliegen, wine estates, het boerenleven en safari!

Na aankomst op Schiphol werden we al snel begroet door lange rijen en wij kunnen vertellen: die wennen nooit!! Gelukkig hadden we Elin al goed voorbereid door elke avond het boekje "ikke gaat vliegen" te lezen en dus wist ze al goed wat er zou komen. De meiden wachtten geduldig, Elin bovenop de bagagekar en Jade in haar kinderwagen. Het fouilleren bij de bagagecheck vond Elin wel wat spannend, maar ze kreeg een boekje waarbij ze haar eigen paspoort kon samenstellen en was de tranen al snel vergeten. Door alle drukte en een vertragende peuter....waren we maar net op tijd in het vliegtuig. Pfew! Onze dagvlucht van Amsterdam naar Kaapstad verliep bijzonder goed. Over Elin maakten we ons vooraf niet heel druk, een tablet doet al wonderen..maar bij Jade hadden we iets meer twijfels ;). Die bleken geheel onterecht, want die kleine heeft de hele reis geen kick gegeven, tot het moment dat we gingen landen en zij echt helemaal op was. 22:30 waren wij geland en werden we opgehaald door onze taxichauffeur. Hij bracht ons in 50 minuten naar de 1e bestemming: L'Avenir country lodge in Stellenbosch, onze slaapplek op de gelijknamige wine estate. We hadden 2 ruime kamers met tussendeur en terras, wat het een megakamer maakte. Hier vielen wij meteen als een blok in slaap.

Het hotelpersoneel was zo ontzettend vriendelijk! Vooral voor de meisjes. Iets wat tot nu toe heel erg opvalt is dat de Zuid-Afrikanen erg op de kids gericht zijn; er wordt veel tegen ze gepraat en dan zijn de meiden ineens hun tong verloren (lekker rustig haha) en er wordt naar hartenlust gezwaaid. Maar in het hotel was er dus ook grote belangstelling voor de dames. Het ontbijt was goed, niet heel uitgebreid maar van alles iets. Voldoende om onze buikjes te vullen. De 1e dag hebben wij het lekker rustig aan gedaan. Een beetje op de estate rondgewandeld en geluncht, boodschapjes gedaan en daarna een flinke zoektocht gemaakt naar een geschikt restaurant in Stellenbosch. Want dat bleek nogal een opgave in het deel waar wij waren. We waren eerst naar het oude centrum gereden omdat hier een leuk tentje zou zitten...die bestond niet meer... dan maar naar het 2e restaurantje rijden dat aangeraden wordt...en dat konden wij nergens vinden!! Wat nu? De meiden werden duidelijk wat ongeduldiger..en wij dus onrustiger.. Dan maar de auto parkeren en te voet de straten verkennen. In het deel waar wij waren zagen we een hoop wine bars, maar een restaurant om een goede bodem te leggen was nergens te bekennen. We begonnen al een gesprek als: "misschien dan toch maar de pizzahut??"...een diepe zucht...Hey, zien we dat nu goed? Jaaaaaa een restaurant. Een gezellig tentje, waar we heerlijk smulden. Vooral Elin had nog wel trek in een toetje, die zij uiteraard bij binnenkomst al lang had gezien. Een super grote brownie! Mevrouw weet wel wat ze kiest!

De dag erna zijn we naar Skilpadvlei wine farm gegaan. Erg leuk voor de kinderen hadden we gelezen, want er zouden ook schildpadden te bewonderen zijn. Niet echt het type Boschendal wine estate, maar voor de kids doe je alles. En aangezien ze al bijna in het speelrek hingen, besloten wij hier maar een kleine wijnproeverij te doen. Met de nadruk op KLEIN, aangezien we ook gewoon met de auto waren gekomen. Door een communicatiefoutje hadden we ineens een grote wijnproeverij met wel 10 glazen wijn... We keken elkaar aan, met in gedachte een dikke vette sh*t. Foutje bedankt.. Nou we hebben dus een klein nipje genomen van elk wijntje, voordat Elin en Jade ons naar huis moesten rijden. De kids hebben zich heerlijk vermaakt in de speeltuin; Elin kwam met een natte broek terug (oeps geen reservekleren...droogt wel weer meissie)...en Jade trok bijna de hekjes uit de grond, een groot succes! En kennen jullie het verhaal van Skilpadvlei Wine Farm die schildpadden hadden...juist ja.... gelukkig liet Elin zich afschepen met het helaas pindakaas, wat jammer verhaal en vervolgden wij onze weg naar Franschhoek. Waar Stellenbosch iets "stadser" aandoet, doet Franschhoek iets "dorpser" aan. Wij vonden het er meteen gezellig. Omdat de meiden in de auto in slaap waren gevallen besloten we eerst door te rijden en de Franschhoek pass te rijden. Dit is een prachtige route door de bergen met uitzicht over Franschhoek. We reden door tot we een dam bereikten, de meiden waren inmiddels wakker geworden en we hebben hier bij het strand in de duinen gespeeld. Heerlijk vonden we het. Na het strekken van de benen zijn we terug gereden naar Franschhoek en hebben hier heerlijk gegeten bij Col'Cacchio, een Italiaans restaurant. Wat zo leuk voor de meiden was, was dat ze een eigen stukje deeg, een deegroller en vormpjes kregen. Dat is eens iets anders dan een kleurplaat met potloden. Het was meteen een doorslaand succes! Het zonnetje scheen heerlijk en op de achtergrond fijne muziek, wij waren helemaal zen! Franschhoek is erg leuk om door heen te wandelen, je vindt hier kaaps-hollandse huizen en ook is hier een gereformeerde kerk te bewonderen. Nadat we afsloten op een klein marktje waar de Afrikanen hun kunst en beelden uitgestald hadden staan, zijn we weer richting Stellenbosch gereden.

Na de volgende dag uitgecheckt te hebben bij het hotel zijn we vertrokken richting Heidelberg waar onze volgende bestemming zou zijn. Sinds onze aankomst was het toch wel ietwat aan de frisse kant, tussen de 14 en 18 graden, maar deze dag stond er ook een flinke wind. Gelukkig wel droog! De rit voer ons door prachtige natuur. Het is allemaal ontzettend uitgestrekt. Wat opvalt is dat de wegen zeer goed onderhouden zijn. Er wordt ook veel aan de weg gewerkt. Wat ook opvalt is dat de Afrikanen een iets rustiger werktempo hebben dan wij gewend zijn. Bij elke weg werkzaamheid die we passeerden waren ze óf net in werkoverleg, óf was de pauze net gestart ;) haha. Onderweg was het erg heuvelachtig en werden we in de verte omringd door bergen. Het zag er allemaal landelijker uit en we zagen overal geelgouden velden. We hadden alleen nog geen idee wat er verbouwd werd. Onderweg hebben we nog even gezellig gepicknickt op een zandweg waar elke 3 minuten een flinke vrachtwagen voorbij kwam. Yoghurt en zandwolken zijn echt een uitstekende combinatie! Maar de meiden leek het niets te deren, zij waren helemaal in de nopjes met de picknick. Toen we ook nog bezoek kregen van de plaatselijke ezel was het feest helemaal compleet en kon een selfie uiteraard niet ontbreken. Daarna was het weer tijd om onze reis te vervolgen. We maakten nog een tussenstop in Swellendam, wat voor ons persoonlijk een tegenvaller was. Na even een antiekwinkeltje te hebben bezocht besloten we snel weer verder te rijden. Bij aankomst in Swellendam, toen wij de auto parkeerden, kwam er een man naar ons toe om aan te geven dat hij wel op onze auto zou passen, het was ons duidelijk dat hij dit voor wat geld wilde doen. Hij zag eruit als iemand die weinig heeft, dus we hebben hem een kleine bijdrage te geven. Hij vroeg om meer geld, maar toen wij hier afwijzend op reageerden vroeg de man of we alsjeblieft iets te eten voor hem hadden. Dat zet je toch wel even met beide beentjes op de grond. We hebben de man wat eten gegeven en dat ontging Elin niet. Ze begon allerlei vragen te stellen, waardoor ze er uiteindelijk achterkwam dat niet iedereen opgroeit zoals zij. Ook nog heel educatief dus deze reis ;). Het bleef Elin ook wel bezig houden dat de man geen voortanden had, met als eigen conclusie dat zij meer tanden had en dus ook beter haar tandjes poetste haha. Aan het eind van de dag kwamen we aan bij Skeiding Guest Farm, de boerderij van boer Neels en Anné-Lize. Echt in the middle of nowhere. Ons huisje stond bovenop een heuvel, rondom kilometers uitzicht en complete rust. Heerlijk! Dat gold ook voor ons aangeleverde braaipakket met struisvogelbiefstuk, sausage en salades. Door de harde wind waaiden we bijna weg, maar dat weerhield ons er niet van om buiten te eten. Eet smakelijk! Het huisje was werkelijk een plaatje, compleet met dierenvellen en bloemetjesspreien. En door de ruimte in en om het huis echt ideaal voor kinderen.

De volgende morgen gingen we om 7.30 uur met boer Neels in zijn bakkie en aanhanger het land op. Zo werden hekken en watervoorzienigen gecontroleerd en kwamen we uit bij de struisvogels die wel wat lekkers lustten. Struisvogels zijn nog echte overlevers vanuit de dinosaurustijdperk en dat is goed te zien aan de poten. Jade en Elin vonden het prachtig en struinden rond tussen de grote vogels. Ook vonden we een struisvogelei en deze namen we mee voor ons ontbijt. Gewapend met 2 struisvogelveren stapten we weer in. Op naar de schapen! Helaas konden we niet bij de schapen, maar de border collie demonstreerde ons wel even hoe hij de kudde naar ons toe dreef. In de verte zagen we jakhalzen rennen en door het veld struinde een stinkdier rond. Op het land verbouwd boer Neels Gerst, Koolzaad en Tarwe. Nu wisten we direct wat we de dag ervoor tijdens onze rit hadden gezien. Uit de tarwe haalden we de gluten en Elin vond het heerlijk, Jade keek wat bedenkelijk. Elin genoot zichtbaar en vond de farmtour geweldig. Enthousiast was ze als we hard reden, we mochten haar absoluut niet vasthouden, dat kon zij best zelf! Terug bij de boerderij stond ons een overheerlijk ontbijt te wachten. Anné-Lize had die ochtend vroeg alles vers bereid en gebakken, boer Neels demonstreerde hoe het struisvogelei geopend werd en we genoten van een verse struisvogelomelet en struisvogelbacon. Een dikke 10! Na het ontbijt was het tijd om onze weg te vervolgen en reden we door naar Bottlierskop Game Reserve voor onze eerste kennismaking met wilde dieren. We verbleven in "The Village", echt een prachtig resort! We waren echt onder de indruk. UIteraard staat het thema safari centraal, met dierenvellen, grote koppen van olifanten en buffels aan de muur. Wat zo leuk is aan "The Village" is dat dit deel van het resort erg kindgericht is. Het lijkt een soort van klein bungalowpark, met prachtige tuinen, speeltuinen en een enorme groentetuin. In de Village Lodge tref je het restaurant en grote tuin met speeltoestellen en zandbak. Het uitzicht vanuit ons verblijf "Old Barn manor" is zo ontzettend prachtig! Vanaf ons terras keken we uit over het heuvelachtige reservaat en stonden de paarden, buffels en impala's te grazen of te drinken uit het meer. We verbleven hier 2 nachten en zijn 2x op safari geweest. Met een grote jeep reden we het reservaat in en spotten giraffen, neushoorns, impala's, buffels, neushoorns, nijlpaarden, leeuwen en nog veel meer. Elin vond het super cool als we met de jeep door het water reden en als we hard reden zat Jade breed te lachen. Kleine adrenalinemonstertjes.

We trekken nu verder om te gaan kamperen, even 5 dagen op standje benen omhoog! Tot snel!

Groetjes van ons.

• 03 November 2019 - 10:51

Hans&Joke:

Lief kwartet!

Wat super leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avontuur!
    We genieten van dit duidelijk en grappig verslag en zien het één en ander zo voor ons!
    Fijn dat jullie meiden het ook erg naar hun zin hebben en dat er ook genoeg te doen is voor hun! Kinderen blij, ouders ook happy!
    We kijken uit naar het vervolgverslag!

Liefs van ons en fijne reis verder!

• 04 November 2019 - 08:57

Simon:

Tof om te lezen. Have fun daar

• 05 November 2019 - 14:56

Sandra:

Super leuk om te lezen! Veel plezier nog.

• 05 November 2019 - 19:12

Pa En Ma Askes:

Lieve allemaal, Wat een avontuur en wat leuk dat een ieder van jullie het zo fijn heeft.
    Geniet van jullie the time out en tank lekker bij, voor jullie volgende avontuur.
    Kus van ons
    p.s. James heeft het hier prima!

• 05 November 2019 - 20:10

Joyce, Mark En Kids:

Wauw! Bianca,Lars Elin en Jade.
    Wat fijn dat de vlucht zo goed is gegaan